Je bent wat je eet: eczeem en voeding

maandag 5 mei 2014 11:30

Eerder is er op deze site al een artikel geschreven over suiker als mogelijke boosdoener bij eczeem. Zelf heb ik gemerkt dat het eten van bepaalde dingen mijn eczeem kunnen verergeren. Zeker bij atopisch-en contact eczeem kan de oplossing letterlijk van binnenuit komen. Volgens het UMC Groningen heeft 30 tot 40 procent van de kinderen met atopisch eczeem ook last van een voedselallergie. Voor volwassenen zijn er geen precieze gegevens bekend, dus schrijf ik dit vanuit mijn eigen ervaring.

Onderzoek
Het UMC Groningen heeft een lijst gepubliceerd met een aantal voedingsmiddelen die regelmatig allergieën veroorzaken. Het zijn vooral eiwitten die allergische reacties oproepen. Koolhydraten en vetten lijken geen invloed te hebben. Voedingsmiddelen die vaak in verband worden gebracht met eczeem zijn:

  • Ei
  • (Koe)melk
  • Vis en schaaldieren
  • Noten
  • Soja
  • Tarwe/Gluten

Deze lijst is natuurlijk niet allesomvattend. Zelf merk ik dat het minder eten van bepaalde producten voor minder uitslag zorgt. In mijn geval is bijvoorbeeld suiker een boosdoener. Ik heb ook gehoord dat het krijgen van uitslag niet zozeer ligt in een allergie voor een bepaald soort voedsel, maar juist in het onvoldoende binnenkrijgen van bepaalde voedingsstoffen. Dat klinkt aannemelijk. De schijf van vijf is mij niet onbekend; ik houd van gezond en gevarieerd eten. Extra reden om dit te blijven doen!

Natuurlijke producten
Behalve het mijden of minderen van bepaalde producten geven diëtisten vaak nog andere adviezen om je voedingspatroon te verbeteren en eczeem te verminderen. Zo wordt er bijvoorbeeld door veel diëtisten geadviseerd om minder bewerkte en meer natuurlijke producten te eten. Ik zorg dat ik mijn groenten altijd vers bereid. En liefst kies ik voor de biologische producten. Het kost misschien iets extra, maar dat geeft me wel rust. Bovendien vind ik de biologische producten ook beter van smaak.

De volgende tips kunnen je bij je bezoek aan de supermarkt wel eens helpen.

  • Eet koolhydraten met voedingsvezels. Simpele koolhydraten kunnen zorgen voor eczeem. Deze zitten in bijvoorbeeld in chips, koekjes en witbrood. Probeer eens meer volkoren varianten als alternatief. Bijvoorbeeld speltbrood, volkorenpasta en zilvervliesrijst.
  • Probeer te minderen met geraffineerde suikers. Het is inmiddels bewezen dat een teveel aan suikers ongezond is. Laat je niet verleiden en sla de koek- en snoepafdeling in de supermarkt maar over.
  • Loop in plaats daarvan een extra rondje op de groeten-en fruit afdeling. Laat je verrassen door nieuwe vruchten. Heb je wel eens kaki fruit gegeten? Of pastinaak?
  • Groenten en fruit bevatten veel voedingsstoffen die gezond zijn voor je lichaam en goed voor je huid. Fruit is natuurlijk goed. maar pas wel op met teveel fruit, want fruit bevat ook suikers!
  • Drink voldoende water. Water hydrateert en zuivert je lichaam. Een paar glazen water per dag kan helemaal geen kwaad.

Zelf let ik heel erg op wat ik eet; ik houd van gezond eten en probeer geregeld nieuwe producten. Quinoa bijvoorbeeld, hartstikke gezond en je kunt er heerlijke salades van maken. Als ik een paar dagen wat minder gezond eet, merk ik wel een verschil aan mijn huid. Als ik een weekendje ‘gezondigd’ heb merk ik dat mijn eczeem vooral op mijn armen wat erger is. Ik ben geen diëtist, maar gezond eten kan volgens mij nooit kwaad.

Zeker weten?
Het is natuurlijk moeilijk vast te stellen of huiduitslag het gevolg is van specifieke voeding. Je kunt laten onderzoeken of er bij eczeem sprake is van een voedselallergie door een test te laten doen bij een huisarts. Als het nodig is kan de huisarts je doorverwijzen naar de dermatoloog. Is er echt sprake van een voedselallergie kan je ook doorverwezen worden naar een allergoloog en een diëtist.

Share

Deel dit artikel met anderen:

Reageer

Alle reacties (0)
Gemiddelde beoordeling: