Wordt eczeem erger door stress?

maandag 24 november 2014 15:32

Er is een duidelijke connectie tussen hoofd en huid, als we ons niet lekker voelen fysiek of emotioneel is dat direct aan ons te zien. Zelf kreeg ik altijd eczeem-aanvallen als ik door drukke, stressvolle periodes ging. Extra vervelend, want als je door een drukke periode gaat is het laatste wat je kunt gebruiken een zichtbare eczeem explosie.

Inmiddels weet ik zelf beter waar mijn grenzen liggen, weet ik beter wanneer ik wat gas terug moet nemen en heb daarom gelukkig minder vaak last deze vervelende eczeem aanvallen. Hieronder vind je meer informatie over het stressproces, om iets beter te begrijpen hoe je lichaam reageert op stress en wat er eigenlijk precies gebeurt in je lichaam.

Het stress-proces

Mogelijk heb je er al eens iets over gelezen, ons lichaam produceert het hormoon cortisol, ook wel het stresshormoon genoemd omdat het vrijkomt bij elke vorm van stress, zowel fysiek als psychologisch. Dit is juist een nuttig hormoon, omdat het ons helpt ons lichaam adequaat te laten reageren op stressvolle situaties. De verhoogde cortisolspiegel in ons bloed zorgt ervoor dat we alerter zijn, meer energie krijgen, minder gevoelig zijn voor pijn en dat ons immuunsysteem tijdelijk wordt afgezwakt. Alhoewel dit een reactie is in ons lichaam die stamt uit de oertijd, reageert ons lichaam hetzelfde op problemen uit de huidige maatschappij. Sterker nog: soms komt het voor dat door alle hedendaagse prikkels ons lichaam blijft hangen in deze stresscyclus. In dat geval ontvangt je lichaam continue de boodschap om cortisol aan te maken met alle gevolgen van dien…

Doordat je immuunsysteem wordt onderdrukt, loop je namelijk veel sneller ontstekingen op. Bovendien zorgt een verhoogde cortisolspiegel voor een minder goede nachtrust. Beschik je dan ook nog eens over een gevoelig huidtype, dan kunnen deze factoren net de druppel zijn die uitmunten in een eczeemuitbreking.

Ontstress

Gelukkig kunnen we het stress-proces doorbreken. Als jij denkt dat jouw huidproblemen wel eens te maken zouden kunnen hebben met het bovengenoemde stress-proces, zorg er dan voor dat jij jouw stress de baas wordt! Door ons lichaam goed te voeden, door gezond te eten, voldoende te bewegen en te zorgen voor goede nachtrust, zorg je vanzelfsprekend voor een gezonder lichaam met minder stress.

Zelf sport ik 2 keer per week, hierbij kan ik mijn gedachten even compleet verzetten en voel ik me fysiek en psychologisch sterker. Ook doe ik mijn best om zo gezond mogelijk te eten en zorg ik dat ik doordeweeks op een vast tijdstip op bed lig. Ook helpt voor mij het regelmatig nee zeggen. Door regelmatig nee te zeggen, houd ik meer tijd over voor mezelf. Natuurlijk beleef ik wel eens een uitschieter, lig ik later in bed dan gepland en als ik echt tijd tekort kom is een ovenpizza wel zo verleidelijk. Maar over het algemeen heb ik deze structuur nodig om goed te functioneren en niet in de vicieuze cirkel van het stress proces te belanden.

Herken jij je in bovenstaand stressproces en zorg jij er bewust voor dat je genoeg en regelmatig ontspant?

Share

Deel dit artikel met anderen:

Reageer

Alle reacties (0)
Gemiddelde beoordeling: